De Statenfractie van Groninger Belang wil dat de Provincie Groningen serieus werk maakt van de aanleg van een treintunnel onder de Eems bij Weener.

De provincie Groningen gaat een snellere treinverbinding tussen Groningen en Duitsland realiseren. Grote hindernis is op dit moment de kapot gevaren treinbrug bij Weener.
Het lijkt er op dat de Duitse regering samen met Nederland in overleg is over herbouw of nieuwbouw van deze brug.

Groninger Belang vindt dit fantasieloos. “Er is druk scheepvaartverkeer op de Eems, waardoor een nieuwe brug vaak open moet of moet draaien. We doen nu heel veel moeite om een brug te herbouwen waarvan we eigenlijk als Groningen allemaal vinden dat dit nooit optimaal zal worden” zo zegt Statenlid Petra Blink.

Groninger Belang ziet daarom veel meer in de bouw van een treintunnel onder de Eems: “Zo kunnen treinverkeer en scheepvaart elkaar ongehinderd kruisen” aldus Blink. De partij voelt zich gesteund door onderzoeken van gespecialiseerde bureaus die hebben becijferd dat een tunnel binnen drie jaar mogelijk zou moeten zijn, voor een prijs van 150 miljoen euro. Uiteraard zal Duitsland fors bijdragen aan de kosten van de verbinding.

“Zeker is dit een hoop geld, maar een brug herbouwen voor 46 miljoen euro, zoals nu de bedoeling is, lijkt ons niet wenselijk want dit wordt nooit optimaal. We moeten vooruit kijken, zodat we iets bouwen waar mensen over 50 jaar ook nog wat aan hebben. En met een treintunnel weet je zeker dat je goed zit” aldus Blink.
Groninger Belang brengt dit punt woensdag in tijdens een motiedebat over de kwestie Friesenbrücke.